Afbouwen en vervangen

  1. Zorg eerst dat je ZELF overtuigd bent van de nadelen van geraffineerde suiker op je gezondheid en conditie. Je moet eerst ZELF willen stoppen met geraffineerde suiker.
  2. Begin met verminderen van de hoeveelheid geraffineerde suiker. Voeg b.v. geen extra suiker meer toe aan je eten, je koffie, thee of aan wat dan ook. Lukt dit niet vervang de geraffineerde suiker dan voor een ongeraffineerde suiker als b.v. ahornsiroop, een granen stroop, oersuiker, echte honing, agavesiroop, zwarte melasse..of (wanneer je het kunt krijgen..) door een stevia-zoetmiddel (zie verder).
  3. De volgende stap. Vervang snoep en zoete tussendoortjes door: fruit, noten, zaden, yoghurt, volkoren gebak zonder suiker, volkoren brood zonder gesuikerd beleg.
  4. Neem geen gesuikerde dranken meer (cola, limonade frisdranken etc.), maar vervang dit door bronwater, kruiden thee, granenkoffie, ongesuikerde dranken en soms wat vers fruitsap.
  5. Vervang het gesuikerde broodbeleg door notenpasta’s, jams zonder suiker, magere kaas, tartex e.a.
  6. Vermijd alle verwerkte/bewerkte, voorverpakte, ingeblikte voedingsmiddelen met suikertoevoegingen.
  7. Neem meer complexe suikers met een lage GI om de verminderde inname van koolhydraten te compenseren door het weglaten van suiker. Dit kan met volkoren brood, volkoren pasta’s, volle granen, noten, zaden, peulvruchten, groenten, niet te zoet fruit, muesli zonder suiker.
  8. Geen light producten, tabletten of tafelzoetstof nemen, geen synthetische zoetstoffen.

Stevia (ook wel Honingkruid)

Stevia wordt al 1500 jaar gebruikt door de Guaranay Indianen om eten en dranken te zoeten. In Japan is Stevia als enige toegelaten zoetstof sterk ingeburgerd. Men gebruikt een steviaextract of stevioside of rebaudioside A of een mengsel ervan. Ook in verschillende andere landen is Stevia in gebruik als een veilige en caloriearme natuurlijke zoetstof.

Gebruiksredenen:

Iedereen die om gezondheids redenen suiker wil vervangen en daardoor de nadelige gevolgen wil vermijden. Diabetici, omdat de suikerspiegel niet oploopt en er geen insuline vereist is. Regelmatig gebruik van stevia zou een verhoogde suikerspiegel zelfs doen dalen. Iedereen met overgewicht (caloriearm!). Iedereen die niet naar de tandarts wil.
Verder mogelijk bloeddruk dalend, verminderd verslaving, verminderd hongergevoel, helpt bij tand, tandvlees- en mondslijmvliesaandoeningen, verminderd verkoudheden en griepen, werkt bij moeilijke spijsvertering, huidaandoeningen en pijn. Stevia bevat o.a. magnesium, zink, calcium, kalium, niacine, vitamine A en C en rutine

Helaas is er de “suikerlobby”. De grote bedrijven die suiker of zoetstof produceren hebben er alle belang bij om een natuurlijk zoetmiddel als STEVIA “tegen te werken”
In de pers worden wat berichten verspreid over negatieve zaken rond stevia en in de leiding van de Hoge Gezondheidsraad zetelen weer mensen die ook werken bij genoemde firma’s uit de voedings industrie. Om kort te gaan: Onze Europese commissie verbood het in de handel brengen van de plant of van onderdelen ervan als voedingsmiddel of voedingsingredient.

In meer dan 500 studies bleek stevioside niet toxisch, niet gevaarlijk, maar juist volkomen veilig. Stevia is een volledig natuurlijk product – niet toxisch, geen gevaar op overdosering. Het is 30 tot 45 keer zoeter dan suiker. Er is dus zelfs zeer weinig van nodig. De geïsoleerde glycosiden van stevia zijn zelfs 100 tot 400 keer zoeter dan suiker.
Het is calorie vrij! – Het verhoogt de bloedsuikerspiegel NIET. De GI is nul!!
Stevioside is hittestabiel tot 200 graden Celsius, stabiel bij lang bewaren, stabiel in frisdranken, microbiologisch stabiel, NIET CARCINOGEEN, Stevia veroorzaakt geen cariës. In Japan al meer dan 25 jaar in gebruik.