Andere zoetstoffen

  • Glycyrrhizinezuur een natuurlijke zoetstof van Zoethout. Toch uitkijken bij Hoge bloeddruk, Nierziekten, Hartpatiënten, Verhoogde oogboldruk (Glaucoom), Zwangerschap, Diabetes. Het chinese kruid Licorice (Glycirrhizine) is wel te gebruiken, omdat dat op een bepaalde manier wordt bewerkt. Zoetkracht 50 tot 100 keer hoger dan sucrose. Smaak is dropachtig.
  • Thaumatine is een mengsel van zoetsmakende eiwitten uit West-Afrikaans fruit. (E 957). Zoetkracht 2000 tot 3000 keer sucrose. (De MEEST ZOETE STOF IN DE NATUUR!). Het heeft ook een dropsmaak. Wordt helaas vaak gecombineerd met synthetische zoetstoffen. In gebakken en gekookte producten kan het niet worden toegepast. Geen bijwerkingen bekend.
  • Lo Han Guo is een chinese plant. (Momordicae is 1 van de vele andere namen) Wordt, o.a. in China, gebruikt als voedsel, in dranken en als medicijn. Het wordt gebruikt voor longklachten (droge hoest), constipatie, oververhitting met dorst, keelaandoeningen met heesheid, overdreven drang naar zoet, hoofdpijn, stress, diabetes en gewichtsafname. Het bevat o.a. mogroside (250 tot 300 keer zoeter dan sucrose). Het heeft een zuivere suikersmaak. Bloedsuikerspiegel stijgt er niet door! Het bevordert geen vetopslag en beïnvloedt het cholesterol gehalte niet! Het zou zelfs de verbranding van vetweefsel bevorderen. Het kan verhit worden en behoudt dan zijn eigenschappen. Dus wanneer je suiker op een natuurlijke manier wilt vervangen???..(in de EU nog niet goedgekeurd!)
  • Neohesperidine DC, Neo DC met E nummer 959. is 400 tot 600 keer zoeter dan sucrose. Is een semi-synthetisch smaakmiddel. Het wordt vooral gebruikt om de smaak van veel andere zoetstoffen te verbeteren.
  • Tagatose Ziet eruit als witte suiker en komt uit lactose van melkwei. Heeft zo’n 92% van de zoetheid van sucrose. Is laagcalorisch! – bloedsuikerspiegel wordt nauwelijks beïnvloed (diabetici en hypoglycaemie) – geen tandcariës – Zou in alle middelen suiker kunnen vervangen, ook in geneesmiddelen, hoestsiropen, tandpasta’s e.a. Is wel een geraffineerd product. – wordt bij bakken sneller bruin – kan winderigheid en frequentere stoelgang geven!
  • Trehalose Komt in de natuur voor, maar wordt aangemaakt uit zetmeel (dus geraffineerd). Heeft een 45% van de zoetheid van sucrose. Lage GI. Niet zoet genoeg. Wordt als bulkmiddel gebruikt.
  • Brazzeine Is 500 tot 2000 keer zo zoet als sucrose. Zit als eiwit in een Zuid Afrikaanse fruitsoort. Moet d.m.v. een raffinage proces worden vrijgemaakt. Het wordt ook uit genetisch gemanipuleerde maïs gehaald.

Wat kan wel worden genomen als zoetstoffen en suikers zonder nadelen voor de gezondheid.
Voordelen zijn: nog met begeleidende hulpstoffen als mineralen en vitaminen. Tast dus niet onze reserves aan. Ze hebben geen chemische behandeling ondergaan!

  1. Vers fruit
    Vooral lokaal fruit. Een lage GI hebben b.v. appels (niet al te zoete), peren, kersen, aardbeien, frambozen, mandarijnen, abrikozen, perziken, sinaasappels, en bessen (rode – zwarte – bos – veen – braam-) Een wat hogere GI hebben b.v. bananen, druiven, mango’s, kiwi’s, ananas, meloenen. Zij laten de bloedsuikerspiegel wat sneller stijgen.
  2. Gedroogd fruit
    Alle natuurlijke componenten zijn dus behouden, zoals vitaminen, mineralen en vezels. De GI van (gedroogde) vijgen – dadels – krenten en rozijnen ligt wel boven de 50! Opletten bij klachten i.v.m. bloedsuikerspiegel. Gedroogde appels, peren, abrikozen en pruimen GI onder 50.
  3. Fruitsappen
    100 % puur fruitsap! Niet goed voor diabetici etc. i.v.m. hoge GI. Kinderen tot 170 ml/dag. Volwassenen max: 340 ml./dag Water is beste dorstlesser!
  4. Diksappen
    Voorbeelden: appel – peren – ananas- kersen- aardbeien- zwarte bessen- abrikozendiksap en diksap van witte druiven en combinaties. Het zijn ingedikte fruitsappen.
  5. Ahornsiroop. (esdoornsiroop)
    Alleen biologisch/dynamisch kopen! DUUR! GI 54! Siroop bevat: kalium – calcium – magnesium – mangaan – fosfor – zink en ijzer naast Vit B3 – B5 en B2
  6. Agavesiroop
    Niet te veel van nodig i.v.m. hoge zoetkracht. Oppassen bij gebruik. ZEER MET MATE OF NIET!
  7. Granenstropen.
    Gerstemoutstroop – rijstemoutstroop – tarwemoutstroop – maismoutstroop 50 tot 80 keer zo zoet als sucrose.
  8. Honing.
    Gi tussen 32 en 64! 20 tot 60% zoeter dan sucrose. Bevat: kalium – fosfor – magnesium – calcium – ijzer – en sporen van natrium, selenium, zink, mangaan, koper. Ook vitamines: C – B3 – B2 – B1- B6 – B5 en foliumzuur. Ook enzymen – 18 aminozuren! – hormonale stoffen – anti-oxidanten en flavon verbindingen. De echte honing niet te zeer verhitten. (max 43 gr)

Acaciahoning – Bloemenhoning – Boekweithoning – Dennenhoning – Eucalyptushoning – Kastanjehoning – Klaverhoning – Lavendelhoning – Lindenhoning – Lotushoning – Manuka-honing (Nw-Zeeland) – Oranjebloesemhoning – Rozemarijnhoning -Tijmhoning – Weidenhoning (Vee) Bloemenhoning – Zonnenbloemenhoning