Indeling van suikers

Naast koolhydraten (suikers) zijn er ook vetten en eiwitten in de voeding terug te vinden. De koolhydraten hebben bijna altijd die zoete smaak. Hoe korter (ketenlengte) een koolhydraat hoe zoeter de smaak, hoe langer hoe minder zoet de smaak.

Er zijn:

Korte suikers (monosacchariden als glucose en fructose en disacchariden als sucrose).

  • Monosacchariden:
    De glucose (dextrose, druivensuiker) zit van nature in honing en verschillende vruchten. Fructose (levulose, vruchtensuiker) zit van nature in honing en diverse vruchten). Galactose van nature nauwelijks! En Xylose (mannose, arabinose) van nature nauwelijks te vinden!
  • De dissacchariden:
    De Sucrose (saccharose) = glucosefructose zit van nature in oersuiker of ruwe rietsuiker, ahornsiroop, suikerbieten siroop, melasse. Alles ongeraffineerd!
    Lactose (melksuiker) =glucosegalactose (ongeraffineerd) in melkproducten.
    Maltose (moutsuiker) = glucoseglucose (ongeraffineerd) in graanstropen (gerstemout-, maismout-, tarwemout- en rijststroop en een beetje in honing.

Middellange suikers (oligosacchariden als maltodextrines – fructo-oligosacchariden en fructanen)

  • De Galacto-oligosacchariden in bonensoorten.
    Niet te verteren, worden gefermenteerd. Er zijn er drie. Tris saccharide – Tetrasaccharide en Pentasaccharide.
  • De Maltodextrines in granenstropen.
    De Fructose-oligosacchariden en Fructanen in groenten (aardpeer – cichorei – schorseneren – asperges – artisjok – kliswortel ) en granen.

Lange suikers (polysacchariden als granen en groenten).

  • Zetmelen in plantaardig voedsel – granen – meel – bol-, knol-, wortel- en bladgewassen
  • Glycogeen in de lever opgeslagen als reserve suiker van het lichaam.
  • Vezels en ruwvezels. (niet verteerbaar)
    a. cellulose in volle granen, groenten en fruit
    b. hemicellulose in volle granen
    c. lignine in knol-, wortel- en bladgroenten
    d. pectine in vruchten
    e. gommen in blad en stengelgewassen

Wanneer gesproken wordt over “suikers” (in het meervoud dus??.) dan bedoeld men de grote groep koolhydraten in het algemeen. Bij “suiker” (enkelvoud dus??.) bedoeld men de geraffineerde riet- en bietsuiker (sucrose of saccharose)

Geraffineerde suiker

De belangrijkste soorten, die dus NIET moeten worden geadviseerd! Onderstaand is GIF.
Rietsuiker, Witte rietsuiker, Bruine rietsuiker, Ruwe rietsuiker, Demarara, Turbinado
Kristalsuiker, Witte (Biet) suiker, fijne tafelsuiker, Poedersuiker, Suikerklontjes, Vloeibare suiker, Decoratiesuiker, Bruine (Biet) suiker, Basterdsuiker, Kandijsuiker, Geleisuiker, Vanille suiker, Suikerstroop, Huishoudstroop, Keukenstroop, Kandijstroop.

Glycemische index

GI van voedingsmiddelen is een soort maat voor het doen oplopen van de bloedsuikerspiegel. In het algemeen wordt gesteld dat voedingsmiddelen met een GI van onder de 50 je gezondheid ten goede komen. (Zie verder)

Semi – Synthetische Zoetstoffen

Suikeralcoholen of polyolen zijn zoetstoffen aangemaakt door een minieme chemische modificatie van bestaande suikers als glucose, lactose of maltose. Men heeft een waterstofatoom toegevoegd. De WHO noemt ze veilig. Bij veel innemen is het wel laxerend. Ze worden gemaakt van GERAFFINEERDE SUIKERS!

De zoetstoffen apart

  • Lactitol (E 966) geen stijging bloedsuikerspiegel. Zoetkracht 40%
  • Maltitol )E 965) nauwelijks stijging bloedsuikerspiegel. Zoetkracht 70%. De siroop zelfs 90%. Wordt tevens gebruikt als stabilisator – indikmiddel – voedingsprocessor – smaakmiddel – oppervlakte afwerker en structuurvormer.
  • Xylitol (E 967) nauwelijks stijging suikerspiegel. Zoetkracht 92-100%
  • Sorbitol (E 420) lichte stijging suikerspiegel. Zoetkracht 50-60% Bevordert cataract.
  • Mannitol (E 421) in de natuur in boomsappen, in groenten, verse paddestoelen en zee-algen. De zoetkracht 50-60% Nauwelijks stijging suikerspiegel.
  • Isomalt (E953) (ook wel Palatinit) Nauwelijks effect op suikerspiegel. Zoetkracht 45-60% In veel snoepgoed. Ziet eruit als witte suiker!
  • Erythritol (Ook meso-erythritol, erythrol, phycitol) van nature in fruit, meloen, peer, druif, paddestoelen en gefermenteerde producten. Zoetkracht 60-80%. Nauwelijks beïnvloeding suikerspiegel.
    Er wordt aangeraden met mate gebruik te maken van deze zoetstoffen omdat ze zijn aangemaakt uit geraffineerde suikers!